תשכחו מעיצוב הבית – מעצבים מחדש את חדר הרחצה

דירה נאה Comments Off on תשכחו מעיצוב הבית – מעצבים מחדש את חדר הרחצה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

'חדר הרחצה', מה שהיה נקרא בעבר חדר האמבטיה הוא היום אחד משיאי האתגר המרהיבים של אמנות העיצוב העכשווית.

עולם העיצוב הפך את חיינו לפרק בסיפור ולחלק מקונספט. בשקט יחסי כמעט מבלי ששמנו לב, הפך העיצוב את המרחב שסביבנו לעולם שלם של זהות ושיוך באמירה אישית מובהקת שמצביעה על אופי, על סגנון, ועל האנשים שסביבנו.

 

ממלכת העיצוב הפכה את עיצוב הבית לאמנות של ממש. כבר מזמן לא מדובר בחשיבה פונקציונאלית של חדר כזה או אחר. לא מדובר במרחב שצריך להיראות יפה יותר או פחות. החדשנות העיצובית יחד עם הקידמה הטכנולוגית המואצת, שילבו את הצרכים והמימד הפונקציונאלי הפשוט, לקונספט מרתק ולעיתים גם מדהים. החשיבה העיצובית מתמקדת במרחב הביתי כולו כשהיא פתוחה ומקבלת, כחלק מ'איתנו', מהאישיות ומהאופי שמכוונים אותנו לשימוש כזה או אחר. ההחלטה העיצובית מכוונת אל מה שאנחנו ומה שחשוב לנו באמת, לתחושה ולזהות.

 

באופן מפליא למדי, אחת הכותרות המרתקות של ממלכת העיצוב התובענית המתחדשת, היא דווקא המקום הכי פחות צפוי והכי פונקציונאלי בבית: חדר האמבט. תשכחו מחדר השינה, מפינות האוכל שהיו הלהיט העיצובי בשנות ה-90 המאוחרות, מחדרי הילדים שהיו כותרת השנים האחרונות, חדר האמבט שזכה בהשראת ה'וינטאג' לחזור לשם המקורי 'חדר רחצה', הוא היום אחד משיאי האתגר המרהיבים של אמנות העיצוב העכשווית.

אולי זה החיבור לטבע ולזרימה, אולי דווקא תרבות הספא והשחרור הגופני, כך או כך, חדר האמבט שלנו (סליחה, 'חדר הרחצה'. נא להפנים!) יכול להפוך למרחב מחודש של חיים, של התרגעות קסומה ושחרור מתחים. לא עוד חדר טכני לרחצה ולצחצוח שינים של בוקר, אלא מרחב שלווה קסום ושליו המעניק אנרגיה מחודשת לעוד יום עבודה פעיל.

 

חזי בנק

חזי בנק

 

בקבוצת 'נגב' החתומה על טיפוח המהפכה העיצובית בישראל בשנים האחרונות, רואים את הדברים באור מעט שונה. "היכולת הטכנולוגית והרמה המקצועית, הפכו את השימושים הפונקציונאליים לנוחים ומדויקים הרבה הרבה יותר" אומרת שרית פישר, מנהלת תחום כלים סניטארים בקבוצת נגב. "שימוש מושכל ומתוכנן במרחב ייחודי, זה סוד ההבדל בין הגישה של המעצבים היום, לחדר האמבט שהכרנו בשנות ה-80 וה-90".

 

לדברי שרית מדובר לא רק בשינוי התפיסה העיצובית, אלא גם בשינוי החלוקה הביתית: "חדרי אמבטיה הופכים בהדרגה להיות דומים יותר ויותר לחדרי ספא, הן מבחינת גודלם והן מבחינת העיצוב. חדרי האמבטיה בעיצוב המודרני, על כל מה שיש בהם, מקלחונים אמבטיונים ועוד, עשויים לגזול שטח המוקדש לארונות, ואפילו לבוא על חשבון שטח של חדרים אחרים בבית".

 

ויה ארקדיה

ויה ארקדיה

 

ב'נגב' מציינים כדוגמה, את המהפך שחל במוצר הבסיס של חדר הרחצה: האמבטיה.

במרחב החדש שבין איכויות השימוש הטכני הענייני של האמבט לבין מודעות גוברת לתרבות עיצוב ולסגנון חיים, השתנתה גם הסמנטיקה, וחדר האמבטיה ה"ענייני" של פעם הפך לחדר רחצה – חלל סטייליסטי ומשודרג, אולם עדיין המוקד הדומיננטי בחלל הרחצה הוא האמבט. האובייקט הבסיסי שהיה סטנדרטי למדי לאורך שנים, הפך לזירה רוחשת המאתגרת מעצבים וחברות יצרניות והן מספקות היצע עשיר המגלם שלל פרשנויות חדשניות בחומר וצורה.

 

כך, למשל, לצד החומרים האקריליים השונים באמבטיות "רגילות", ניתן למצוא אמבטיות עשויות מעץ, אבן ושיש, קוריאן או חומרים סינטטיים דוגמת, פלסטיק, זכוכית, מתכות כנחושת, אלומיניום נירוסטה ואפילו ברזל יצוק, מצופות עור או מעוטרות באבני סברובסקי, כאשר קווי העיצוב מקיפים כמעט כל סגנון וכל צורה הנדסית קיימת. אמבטיות פינתיות ופינתיות למחצה, אמבטיות שבתוכן משולב מושב קבוע, אמבטיות עיסוי, ואפילו אמבטיות הניצבות על רגליים כאובייקט עצמאי בחלל. קשת הצבעים והמרקמים רחבה ומגוונת, וכמוה גם קשת הגדלים.

העיצוב התוסס אף לוקח צעד קדימה בניסיון להעניק לאמבט ערך מוסף ולהרחיב את פונקצית השימוש בו מעבר לרחצה בלבד, דוגמת אמבט הכולל חללי אחסון למגבות, מוצרי טואלטיקה או ספרים, אמבט המצויד במעין גגון לכיסוי, כך שבזמן שהוא אינו בשימוש רחצה הוא יכול לשמש כמשטח שימושי.

 

נגב

נגב

 

כאן באה לידי ביטוי גם ההמחשה לשילוב בין טכנולוגיה ויצירתיות עיצובית, כאשר מלבד העיצוב החדשני, מושקעים משאבים גם לטובת נוחות השימוש, אם באיכויות גימור המשוות לפנים האמבט מגע חלק ונעים לגוף, אם בתכנון ארגונומי מוקפד ומותאם לתנוחת שכיבה, ואם בשימוש בחומרים המצטיינים בלכידת חום, כך שטמפרטורת המים תיוותר נעימה ותאפשר להאריך את חוויית הרחצה.

 

בחדר הרחצה ניתן לחוש את חופש היצירתיות של ממלכת העיצוב, שבחרה למקסם את החוויה גם באמצעות אופן ההתקנה של האמבט. לעיתים בוחרים מעצבים להציב את האמבט על גבי משטח דק מוגבה או על במה בנויה עם מדרגות, כשעצם העלייה משווה לאקט הרחצה נופך מלכותי משהו, לעתים דווקא הבחירה היא להשקיעו בריצוף, כשהירידה אליו מדמה ירידה לבריכה.

 

חד אמבטיה מקוריאן - רגבה

חד אמבטיה מקוריאן – רגבה

 

אי אפשר להכחיש, אומרת גל יערי מעצבת הבית של 'נגב', שהחדשנות הטכנולוגית הביאה גם לשינויי תפיסה מסורתיים, כמו קריאת התגר החצופה על האמבט המלכותי, לטובת כוחם המטאורי של המקלחונים הצעירים שהפכו למיני מעצמות טכנולוגיות של ממש.

המקלחת הפשוטה עם ראש ה'דוש' – שהחלה כשימוש ביזארי לרחצה מהירה ומאולצת ומי שזוהתה כחלק מסמלי ה'צבריות' וחלק בלתי נפרד מכור ההיתוך הצבאי, הפכה היום לגן עדן יוקרתי של ממש ולסיפור של חוויית ספא והתרגעות מעולם אחר. גישות עיצוב שונות יעדיפו בקונסטלציות מסוימות, את המקלחון הטכנולוגי על פי האמבט המפנק הנצחי.

 

סופר קרמיק

סופר קרמיק

 

כך או כך, נגלה לעינינו עולם חדש וקסום וממלכה עוצמתית של עיצוב נטולת גבולות ממשיים, כאשר היוקרתי והחדשני של אתמול, הופך לסתמי ולפשוט של מחר. 'עיצוב' – סוד הקסם שאולי זלזלנו בערכו לאורך השנים מבלי משים, דורש מאיתנו היום לשלם על כך מחיר…אולי גם יקר (תמיד אפשר בתשלומים…).

לפנינו טיפים ומידע מרתק, לחדר רחצה מושלם. מידע שיעניק לך מימד חדש ותובנות שימושיות בהחלט לשדרוג חדר הרחצה כך שהוא ייראה כתוצר של עבודת עיצוב קפדנית ואיכותית של מיטב בתי האופנה המובילים.

לפני הכל ננסה לעשות מעט סדר: אריחים, חיפויים, כלים סניטרים, ברזים, גוונים טרנדים ומגמות. לאן בעצם שייך כל דבר?

הכלים הסניטריים: הפריטים העיקריים בחדר הרחצה הם הכלים הסניטריים. בעבר שלטו אביזרי סניטריה סטנדרטיים כמו אסלות, כיורים ואמבטיות בצבע לבן ובמיקומים ברורים למדי לאורך הקירות ובזוויות מוגדרות, אולם כיום ניתן למצוא אותם במגוון עצום של צורות, חומרים וגוונים, וכמובן למקם אותם בכל מקום אפשרי.

 

חזי בנק

חזי בנק

 

זרימה נכונה: הסוד הראשון של תכנון חדר אמבט הוא הזרימה הנכונה של הפריטים בחלל החדר, הן מהסיבה הטכנית של שימוש אופטימאלי, והן בשל הצו העיצובי שלוקח אותנו למחוזות של תחושה, אווירה ואמירה.

אריחים: האריחים המשמשים לחיפויי הקירות הם סוד הקסם המלכתי של חדר הרחצה של העשור האחרון. שימוש בגוונים מקורים, הדפסים חדשניים, טקסטורות, גימורים ומצעד גדלים, הפכו את האריחים לפריט המשמעותי ביותר בחלל. החדשנות העיצובית שוברת מוסכמות ופורצת דרך בתחום, ומציעה כיום חומרים מפתיעים כמו זכוכית ועץ המשולבים עם הקרמיקה הבסיסית, אריחים דמויי טקסטיל, אריחים בעיטור קריסטלים וחרוזים, אריחי תלת מימד, אריחי פסיפס, ואפילו…אריחים לצביעה עצמית של ילדים, הם רק חלק מההיצע הרחב שמשדרג את חדר הרחצה מן הקצה אל הקצה ומבליט את חלקו המרכזי.

 



0 תגובות